- Video-app TikTok heeft een team dat zich richt op creators die ‘sterren’ zijn in het verkopen van producten.
- Het Star Creator-team ondersteunt deze influencers met tips en koppelt ze aan merken.
- Influencer-verkopers hebben merken in China voor miljarden aan omzet bezorgd.
- Lees ook: TikTok-baas ontkent gegevens van gebruikers te delen met de China
De razend populaire video-app TikTok heeft een nieuw type influencer op de radar: de ‘Shop Star’. Het socialmediaplatform wil populaire influencers steunen, omdat die van nature een uniek verkooptalent bezitten. Een talent dat mooi van pas komt in de TikTok Shop.
Het zogeheten ‘Star Creator Team’ heeft vacatures openstaan in de VS en in het Verenigd Koninkrijk, onder andere voor een ‘Star Creator Manager’ en een teamleider op het gebied van fashion.
Wat is een Shop Star?
TikTok biedt succesvolle creators een directe communicatielijn met zijn interne team. Influencers krijgen dan strategische tips over het maken van verkoopvideo’s en worden door middel van een match making-service aan merken gekoppeld voor samples en kortingsacties.
Remy Beaumont, die het TikTok Shop-partnerbureau Gen Z Media oprichtte, vertelt Business Insider dat sommige van zijn Shop Star-klanten informatie ontvangen over bestverkopende producten en buitenkansjes via een groepchat op Lark, een berichtenplatform van van moederbedrijf ByteDance dat vergelijkbaar is met Slack.
Een woordvoerder van TikTok weigerde commentaar te geven op dit verhaal.
TikTok heeft de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in de TikTop Shop. Met incentives en kortingen moedigt het creators en ondernemers aan om de e-commerce-tool te gebruiken. Tot nu toe heeft de e-commerwinkel van TikTok vooral mkb'ers aan kunnen trekken, want grotere consumentenmerken kijken nog even de kat uit de boom.
Creators opleiden tot verkoopkanonnen is een voor de hand liggende strategie. Dit kan zomaar een groeihack zijn in de concurrentiestrijd met gevestigde spelers zoals Amazon. Als TikTok-influencers echt verkoopsterren worden, zou het TikTok aantrekkelijker kunnen maken voor internationale merken.
"Ze willen de grote merken laten zien dat dit concept werkt, in de hoop dat zij zich zelf ook aan zullen melden," aldus Beaumont.
Influencers hebben Chinese apps miljarden opgeleverd
De creator-als-verkoper is niet nieuw voor TikTok. Een zusterapp in China, Douyin, heeft zwaar ingezet op influencers en daarmee miljarden aan verkopen gescoord. ByteDance, dat beide apps bezit, hevelt succesvolle functies van Douyin vaak over naar TikTok.
"Ze testen een heleboel dingen waarvan ze weten dat die werken in China. Vervolgens proberen ze uit te zoeken wat het beste is voor de westerse markt", zegt directeur Rick Watson van RMW Commerce Consulting.
TikTok onder meer externe coaches om creators te helpen met hun strategieën voor livestreams. Ook biedt het bedrijf advies aan alle affiliate-creators via de TikTok Shop Academy.
"Wat gaat het beste resultaat opleveren? Een onbekende die via TikTok Shop gaat verkopen, of een beroemdheid die producten gaat verkopen?", zegt Watson. "Ik denk dat het kortste pad naar meer volume echt die tweede groep is. Daar moet TikTok zich op focussen."